3 type online cursussen

3 type online cursussen: welke past het beste bij jou?

Het onderwerp van je cursus? Die heb je. Je doelgroep? Die staat vast. Kun je dan eindelijk je online cursus gaan maken? Nee. Want eerst ga je nog bepalen wat voor soort online cursus je wil maken. Wacht… heb je daar nog verschillende soorten in? En moet je kiezen? Het antwoord is: ja en ja. Ik leg het uit…

De keuze voor het type cursus geeft je meteen meer duidelijkheid over:

  • hoe verdiepend je cursus zal zijn
  • welke resultaten je kunt beloven
  • hoeveel geld je kunt vragen
  • en hoeveel ontwikkeltijd je nodig gaat hebben

Welke typen cursussen zijn er?
Als je naar de online cursuswereld kijkt, zijn dit de drie meest voorkomende cursussen:

  1. Een starterscursus
  2. Een themacursus
  3. Een volledige cursus


1 - Starterscursus

Een starterscursus laat cursisten kennis maken met jouw vakgebied. De cursus geeft hen genoeg informatie en ondersteuning om de eerste stappen te zetten en de hoofdlijnen te leren.

Met een starterscursus help je je cursisten om kleine maar waardevolle resultaten te behalen die kunnen leiden tot een groter resultaat als ze door blijven gaan. Het geeft ze de mogelijkheid om te ervaren hoe het is om les te krijgen van jou. Maar let op: voeg niet alles toe wat je weet, want dan wordt het te groot.

3 voorbeelden van een starterscursus:

  • Een beginnershandleiding voor het beheren van je Wordpress-website.
  • Italiaans koken voor beginners.
  • Leer hoe je thuis bier kan brouwen in 5 eenvoudige stappen.

Mijn eerste starterscursus heette: Meer winst uit je LinkedIn-profiel. Deze cursus ging over de 9 elementen die belangrijk zijn om méér winst uit je LinkedIn-profiel te halen. Door deze cursus leerde ik mijn ideale klant beter kennen. Die informatie gebruikte ik daarna om een uitgebreidere cursus te maken.

Cursuszwaarte
Een typische starterscursus heeft deze kenmerken:

  • Je biedt 5 tot 10 lessen aan.
  • De totale cursusduur is 1 à 2 uur.
  • Het is volledig online.
  • De prijs ligt meestal tussen 10,- en 100,- euro.

De voordelen van een starterscursus zijn:

  1. Het is sneller op te zetten dan een thema- of complete cursus, omdat het minder omvattend is.
  2. De lagere prijs maakt het superaantrekkelijk voor je publiek.
  3. Deelnemers die meer willen, kunnen doorstromen naar je thema- of volledige cursus.

De nadelen zijn:

  1. Je moet meer cursussen verkopen om er een volledig inkomen uit te halen.
  2. De valkuil is dat je teveel weggeeft voor een lagere prijs.


2 - Themacursus

Waar een starterscursus algemener is en iemand kennis laat maken met de materie, is een themacursus uitgebreider omdat deze helpt om een specifiek resultaat binnen één gebied te behalen.

3 voorbeelden van een themacursus:

  • Onderhandelingstactieken bij het kopen van een tweedehands auto.
  • Slaaptraining voor baby’s: de ins en outs van een goed slaapritme in het eerste jaar.
  • Microsoft Excel 365: geavanceerde technieken voor accountants.

Mijn eerste themacursus heette: Méér verkopen met LinkedIn Ads. Deze cursus ging over het opzetten, analyseren en bijsturen van je eerste LinkedIn-advertentiecampagne. Dus één specifiek resultaat. Lekker concreet dus!

Cursuszwaarte
Een typische themacursus heeft deze kenmerken:

  • Meestal duurt een themacursus een week of 4, met 5 tot 7 lessen per week. 20 tot 28 lessen in totaal dus.
  • De totale cursusduur is ongeveer 8 uur.
  • Het is volledig online. Je kunt er zelf voor kiezen om er wel of geen begeleiding aan toe te voegen.
  • De prijs ligt meestal tussen de 200,- en 500,- euro.

De voordelen van een themacursus zijn:

  1. Het kan een goede manier zijn om je kennis op te splitsen zodat je een afgebakend onderwerp hebt.
  2. Met dit type cursus kun je je concentreren op één specifiek vraagstuk.
  3. Je kunt een hogere investering vragen dan voor een starterscursus. Dit komt omdat een themacursus specifiek is en meer content (inhoud) bevat.

De nadelen zijn:

  1. Je publiek wil misschien je volledige cursus en niet alleen een cursus over een specifiek onderdeel. Dit is waarom je doelgroepanalyse en -validatie zo belangrijk zijn. Tegelijkertijd biedt een themacursus kansen. Omdat je klanten eerst kennis kunnen maken met je, zodat ze daarna kunnen doorstromen naar je volledige cursus.
  2. Het kan soms lastig zijn om een thema af te bakenen.
  3. Misschien ervaar je een themacursus als te beperkend en past een volledige cursus beter bij je.


3 - Volledige cursus

Een volledige cursus is de meest diepgaande van alle drie. En levert je per verkochte cursus het meeste op. Hij is specifiek, gedetailleerd en omvat het hele stappenplan van begin tot eind dat leidt tot een totale, vaak uitgebreide transformatie. Oftewel: je hebt iemand geholpen aan dé manier om een groot probleem op te lossen, of een grote wens in vervulling te laten gaan.

3 voorbeelden van een volledige cursus:

  • Verbeter je gezondheid in 90 dagen: ontdek hoe je structureel gezond eet, beweegt en je cholesterol laag houdt.
  • Goed verdienen met verkoopgesprekken: hoe je hooggeprijsde diensten verkoopt met één belafspraak en duizenden euro’s verdient per gesprek.
  • Slaaptraining voor pasgeborenen: de a tot z gids voor goed slapende baby’s tot 12 maanden.

In mijn eerste volledige cursus Meer klanten via LinkedIn hielp ik ondernemers hoe zij met behulp van LinkedIn wekelijks 3 tot 5 afspraken met potentiële klanten in hun agenda kregen. Deze cursus maakte ik omdat de cursisten uit mijn starterscursus hier naar vroegen. Het was een uitgebreide cursus met uitgebreide persoonlijke begeleiding.

Cursuszwaarte
Een typische volledige cursus heeft deze kenmerken:

  • Meestal duurt een themacursus een week of 12, met 5 tot 7 lessen per week. 60 tot 84 lessen in totaal dus.
  • De totale cursusduur is ongeveer 24 uur.
  • Een groot deel is online. Daarbij bied je vaak online begeleiding, tussentijdse opdrachten, een community en soms fysieke bijeenkomsten.
  • Je begeleidt cursisten tussen de 3, 6, of 12 maanden.
  • De prijs varieert. Gebruikelijk is dat je voor een dergelijke cursus minimaal 1.000,- euro vraagt, maar ook heel vaak 2.000,-, 3.000,-, 5.000,- euro of meer.

De voordelen van een volledige cursus zijn:

  1. Je kunt een hogere prijs vragen.
  2. Het kan een directe vervanging zijn voor je 1-op-1-begeleiding.
  3. Met een volledige cursus presenteer je jezelf als autoriteit.

De nadelen zijn:

  1. Het vraagt meer tijd om te maken dan een starters- of themacursus.
  2. Het voelt riskanter omdat het meer tijd en moeite kost.
  3. Je kunt deelnemers overweldigen met informatie als je jouw kennis niet op een doordachte manier brengt, structureert, en laat aansluiten op opdrachten en feedback.


Welk type cursus past het beste bij jou én je klanten?

Misschien gaat je voorkeur uit naar een volledige cursus, omdat je al jouw kennis erin kwijt kunt. Maar, veel van je potentiële klanten zitten niet te wachten op een volledige cursus: die duurt te lang en is te duur bijvoorbeeld.

Stel jezelf daarom de volgende 4 vragen voordat je kiest.

  1. Wat wil ik zelf? Heb ik wel zin om een uitgebreide en complexe volledige cursus te maken? Of maak ik liever een paar themacursussen?
  2. Wat kan ik? Heb ik alle kennis in huis om van A tot Z een volledige cursus te maken? Of kies ik liever voor een starterscursus?
  3. Wat wil mijn klant? Heeft deze wel behoefte aan een hele reeks aan onderwerpen? Of is een themacursus eigenlijk wel prima voor hem/haar?
  4. Wat kan mijn klant betalen? Kan hij of zij 2.500,- neerleggen voor die complete cursus? Als dat meteen al een bruto maandsalaris is, kies dan voor kleinere themacursussen, of een starterscursus.

Je weet dit, doordat je vooraf je doelgroep hebt bepaald, en weet wat ze nodig hebben.

Waarom niet alle drie de cursussen?
Je hoeft niet alle drie de soorten cursussen te maken om winstgevend te zijn. Eén cursus kan een grote impact hebben op je deelnemers en jou consistente inkomsten opleveren. Focus je voor de beste resultaten op één cursus tegelijk.

Begin niet met een volledige cursus, en dit is waarom
Als je voor het eerst een online cursus ontwikkelt en je nog niet goed weet welk type cursus het beste bij jou past, dan is mijn advies om te beginnen met een starters- of themacursus. Het grote voordeel is dan dat beide cursussen als beginpunt dienen waarbij je klanten daarna waarschijnlijk meer willen.

Als je direct kiest voor een volledige cursus, kan het gevaar zijn dat je vastloopt in de complexiteit, en je de cursus uiteindelijk niet lanceert. Maar als je het volhoudt heb je wel echt iets moois in handen waar je jaren plezier van zult hebben. En je portemonnee ook ;-).


Samenvatting

Je hebt nu kennisgemaakt met drie veelvoorkomende online cursussen.

  1. Een starterscursus helpt iemand in de goede richting, en laat ze verlangen naar meer.
  2. Een themacursus helpt klanten resultaat behalen op één deelgebied.
  3. Een volledige cursus belooft diepgaande, substantiële resultaten die een blijvende en brede impact hebben.

En nu: zelf aan de slag!

Succes!


PS: Wil jij leren hoe je jouw online cursus succesvol lanceert binnen 90 dagen, wat je vooral niet moet doen, én hoe je de cursus verkoopt nog voordat je hem hebt ontwikkeld?

Bekijk de online masterclass: In 7 stappen je online cursus succesvol lanceren.

  • Deze masterclass kost € 0,-.
  • Vul je gegevens in en krijg ‘m direct toegestuurd.
  • Klik op de link in je e-mail en je kunt meteen beginnen met kijken.

 

Gratis online masterclass:

In 7 stappen je online training lanceren

Ontdek hoe jij je online cursus succesvol lanceert binnen 90 dagen, wat je vooral niet moet doen én hoe je de cursus al verkoopt nog voordat je hem hebt ontwikkeld.

Hans van der Klok

BEKIJK MASTERCLASS