ijzersterke titel voor je online cursus

7 tips voor een ijzersterke titel voor je online cursus

De titel van je online cursus is het belangrijkste onderdeel van je digitale training als je deze succesvol in de markt wil zetten. Als de titel niet aanspreekt, trek je geen klanten aan - ook al is je cursus fantastisch. Daarom geef ik je 7 tips om een sterke titel voor je online cursus te schrijven.


Tip 1 - Doe een aantrekkelijke belofte aan je publiek

De sleutel voor een aansprekende titel is om een belofte te doen. Als jouw doelgroep je cursus volgt en de opgedane kennis in de praktijk brengt, dan kunnen ze het resultaat uit je titel verwachten.

Houd de belofte in je titel realistisch. Zeg niet: Verlies 15 kilo in een week. Het kan averechts werken als je te hoge verwachtingen schept die je niet kunt waarmaken. Het moet voor de gemiddelde deelnemer mogelijk zijn om het resultaat te behalen dat je belooft.

Voorbeelden:

  • De geheimen van succesvolle vastgoedbeleggers: koop binnen 3 maanden je eerste vastgoedobject o‚Äčnder de marktwaarde.
  • Sociale media marketing in 20 minuten per dag.
  • Schrijf je eerste roman: verkoop binnen 6 maanden je eerste boek.


Tip 2 - Focus op het resultaat, niet op de inhoud

Het primaire doel van je online cursus is dat je jouw cursisten van hun huidige situatie naar de door hen gewenste situatie brengt. Het middel dat je daarvoor gebruikt, je online cursus, is secundair. Je verkoopt dus een resultaat. Het resultaat van de cursus moet daarom duidelijk in de titel naar voren komen. 

Voorbeelden:

  • Voel je fitter en gelukkiger door beter te slapen.
  • Snel op weg met Powerpoint: maak prachtige presentaties die mensen onthouden.
  • Een bloeiend bloemenbedrijf bouwen op twee hectare of minder.


Tip 3 - Gebruik populaire zoekwoorden

Zoekmachines zoals Google of Bing weten vaak meer dan we denken. Typ maar eens enkele woorden in en je zult zien dat het wordt aangevuld met voorgestelde zoekwoorden.

Onderzoek welke zoekwoorden Google voor jou suggereert. Zodra je deze hebt gevonden, onderzoek je het zoekvolume. Hoe vaak wordt er gezocht op bepaalde woorden of woordcombinaties die voor jou relevant zijn?

Een handige tool is Ubersuggest. Door hier enkele zoekwoorden in te vullen, zie je heel overzichtelijk welke het maandelijks grootste zoekvolume hebben.

In bovenstaand voorbeeld wordt duidelijk dat tussen de drie opgegeven zoekwoordcombinaties, het meest gezocht wordt op online cursus. Daarom gebruik ik online cursus in mijn titel en niet online programma of online training.

Voorbeeld:

  • Online Cursus Academy: bouw een 100K+ online business met de verkoop van online cursussen.


Tip 4 - Benoem je ideale klant

Wie zal je cursus kopen? Wie is je ideale klant? Voorkom dat je titel te breed wordt. Maak duidelijk voor wie je cursus bedoeld is, terwijl je natuurlijk moet oppassen dat je het niet te veel inperkt.

Als jouw ideale klant de titel van je cursus ziet, wil je dat hij of zij meteen enthousiast reageert en zegt: ja, dat heb ik nodig!

Voorbeelden:

  • Microsoft Excel 365: geavanceerde technieken voor accountants.
  • Verbeter je gezondheid in 90 dagen: ontdek hoe je als 50-plusser structureel gezond eet, beweegt en je cholesterol laag houdt.
  • Eenvoudige marketingmethoden voor financieel adviseurs.


Tip 5 - Geef het niveau van je cursus aan

Schep de juiste verwachtingen door de juiste mensen voor je cursus aan te trekken. Is jouw online cursus bedoeld voor beginners in je vakgebied, of juist voor gevorderden? Als je beginners onderwijst, overweeg dan om beginners of starters aan je titel toe te voegen. Richt je je op mensen met ervaring? Overweeg dan woorden als expert of gevorderd.

Voorbeelden:

  • Google Ads voor beginners.
  • Cursus Python: geavanceerd programmeren voor gevorderden.
  • Moderne aquareltechnieken voor beginners en gevorderden.


Tip 6 - Houd het kort en makkelijk te onthouden

Zorg ervoor dat je titel makkelijk te onthouden is. Houd er rekening mee dat Google ongeveer 50-60 tekens aanhoudt om weer te geven in de zoekresultaten. Als je goed vindbaar wil zijn in de zoekmachines, zorg dat je hoofdtitel zichtbaar is in de tekst die wordt weergegeven.


Tip 7 - Gebruik een hoofdtitel en ondertitel

Als je niet alle populaire zoekwoorden of het resultaat van je cursus in de hoofdtitel kwijt kunt, zet het dan in de ondertitel. Gebruik een dubbele punt om je hoofdtitel te scheiden van je ondertitel.

Voorbeelden:

  • Goed verdienen met verkoopgesprekken: hoe je hooggeprijsde diensten verkoopt met één belafspraak en duizenden euro’s verdient per gesprek.
  • Elektronische muziek mixen: van beginner tot DJ.
  • Slaaptraining voor pasgeborenen: een introductie voor alle nieuwe ouders.


Conclusie

Als je eenmaal een naam hebt gekozen voor je cursus, begint er iets te veranderen. Je digitale cursus wordt realistischer en alles komt in beweging. Dat is een geweldig gevoel.

De twee belangrijkste dingen om te onthouden zijn:

  1. Voeg een voordeel toe in je titel of ondertitel.
  2. Zorg dat je cursus overeenkomt met de verwachting die je de student geeft. Want zo zorg je ervoor dat je goede beoordelingen krijgt. En hoe hoger de waardering van cursisten, hoe meer je gaat verkopen.

Succes!


PS: Wil jij leren hoe je jouw online cursus succesvol lanceert binnen 90 dagen, wat je vooral niet moet doen, én hoe je de cursus verkoopt nog voordat je hem hebt ontwikkeld?

Bekijk de online masterclass: In 7 stappen je online cursus succesvol lanceren.

  • Deze masterclass kost € 0,-.
  • Vul je gegevens in en krijg ‘m direct toegestuurd.
  • Klik op de link in je e-mail en je kunt meteen beginnen met kijken.

 

Gratis online masterclass:

In 7 stappen je online training lanceren

Ontdek hoe jij je online cursus succesvol lanceert binnen 90 dagen, wat je vooral niet moet doen én hoe je de cursus al verkoopt nog voordat je hem hebt ontwikkeld.

Hans van der Klok

BEKIJK MASTERCLASS