doelgroep online cursus

Hoe bepaal je de doelgroep voor jouw online cursus?

Een bekende marketingwet is: als je iedereen wilt bereiken, bereik je uiteindelijk niemand. Jouw online cursus is dus niet voor iedereen. Maar: hoe specifiek moet je doelgroep zijn? En hoe bepaal je die?

Maak je een online cursus voor iedereen? Dan is het alsof je schiet met hagel.

Maar… richt je je op een kleinere specifieke groep met overeenkomstige kenmerken, jouw ideale klant, dan is de kans veel groter dat je zijn of haar aandacht krijgt én dat je jouw cursus verkoopt.

Bovendien kun je deze groep met overeenkomstige kenmerken waarschijnlijk beter helpen, dan een groep mensen met verschillende kenmerken.


Kies je ideale klant

Als je een cursus maakt voor leidinggevenden in Nederland, dan is dat al redelijk specifiek. Maar, richt je je hiermee op CEO's, directeuren, managers, projectleiders, leidinggevende ambtenaren of teammanagers in het onderwijs? Het zijn allemaal leidinggevenden. Je doelgroep is zo breed, dat geen van allen zich echt aangesproken zal voelen.

Je doelgroep smaller maken, kan op 2 manieren:

  1. Je kiest een homogene groep: mensen met dezelfde kenmerken. Bijvoorbeeld: leidinggevenden in het hoger onderwijs. Of: projectleiders in de zorg.
  2. Je kiest een heterogene groep: een diverse groep met één gemeenschappelijk(e) probleem/uitdaging/wens. Bijvoorbeeld: zakelijke professionals die tegen een burn-out aanzitten. Of: ondernemers die op willen vallen tussen hun 100 concurrenten.

In beide gevallen raak je met uiterste precisie je doelgroep. En is de kans het grootst dat je doelgroep zich geraakt voelt door jouw aanbod.


Zoom in op je ideale klant

Om je te helpen met het verder definiëren van jouw ideale klant, heb ik een aantal handige vragen voor je.

  • Is jouw ideale klant een vrouw, man of maakt dat niet uit?
  • Wat is de leeftijdscategorie van je ideale klant?
  • Waar woont en werkt zij/hij? Is dat Nederland? Het buitenland? Kun je eventueel specifieker zijn met een bepaald gebied zoals Noord-Nederland of de Randstad?
  • Welk opleidingsniveau heeft je ideale klant?
  • In welk vakgebied is je ideale klant werkzaam? Bijvoorbeeld in de bouw, gezondheidszorg, IT, financiën, marketing of reclame?
  • Welke functie heeft zij/hij? Bijvoorbeeld directeur, eigenaar, partner, enz. Onderzoek welke verschillende functies jouw ideale klant heeft. De database van LinkedIn is hiervoor een handig hulpmiddel.
  • Wat is haar/zijn gezinssituatie? Getrouwd of alleenstaand? Zijn er kinderen?
  • Welke politieke voorkeur heeft zij/hij?
  • Welke hobby’s heeft je ideale klant?


Welk probleem of verlangen los jij op?

De volgende vragen geven je inzicht in welk probleem jij oplost en welk doel jij helpt bereiken.

  • Denk na over wat je ideale klant frustreert. Wat zijn zijn angsten, uitdagingen, waar zit hij vast, wat wil hij graag, wat is moeilijk of zwaar voor hem? Probeer te omschrijven in 5-10 woorden hoe je ideale klant zich op dit moment denkt, en wat hij voelt.
  • Denk na over wat hij wil, nodig heeft, verlangt, droomt, de doelen die hij wil bereiken en wat hij het meest waardeert. Omschrijf in 5-10 woorden hoe jouw ideale klant denkt en wat hij voelt zodra hij resultaat heeft behaald dankzij jouw cursus.


Verdiep je in je ideale klant

Het beste is om te luisteren naar je ideale klant. Of dat nu is door persoonlijk met hen te praten, of door reacties te lezen die ze online achterlaten. De woorden die ze daadwerkelijk gebruiken bij het beschrijven van hun pijnpunten of waar ze het meest naar verlangen, zijn de woorden die jij ook zou moeten gebruiken. Daarmee spreek je letterlijk hun taal.

Nu denk je misschien: hoe weet ik of ik mijn ideale klant voldoende ken? Kijk of je de volgende vragen kunt beantwoorden.

  1. Waar worstelt je ideale klant mee, of waar verlangt hij naar - gerelateerd aan jouw onderwerp?
  2. Wat moet jouw ideale klant begrijpen, of waar moet hij zich bewust van zijn voordat hij klaar is om je cursus te kopen?
  3. Als je ideale klant twijfelt om jouw online cursus te kopen, wat houdt hem of haar tegen?
  4. Waar wil je ideale klant meer van hebben? Meer tijd, meer zelfverzekerdheid, meer geld, meer structuur, meer rust of meer blijheid?
  5. Welke specifieke transformatie en/of resultaat wil je ideale klant hebben bereikt nadat hij/zij je cursus heeft gevolgd?

Als je deze vragen met enige zekerheid kunt beantwoorden, dan heb je een goed beeld van je ideale klant. Mocht je nog twijfelen over sommige antwoorden, dan is dat heel normaal. Doe dan meer onderzoek.

Misschien denk je: als ik zo specifiek word, laat ik zoveel andere mensen liggen. Dat klopt. En juist dat maakt je cursus aantrekkelijk voor de juiste groep mensen. Je wil juist dat jouw ideale klant zegt: deze cursus is precies wat ik nodig hebt! Dan weet je dat je goed zit.


Jouw perfecte klant

Het profiel van je ideale klant zal steeds duidelijker worden. En weet dat je je cursus verder kunt ontwikkelen terwijl je je ideale klantprofiel verder bijschaaft. Het hoeft niet 100% perfect te zijn.

Zorg dat je minimaal 1 of 2 uur werkt aan de vragen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk is het om hier voldoende tijd aan te besteden.

Wie is jouw ideale klant?

Succes!


PS: Wil jij leren hoe je jouw online cursus succesvol lanceert binnen 90 dagen, wat je vooral niet moet doen, én hoe je de cursus verkoopt nog voordat je hem hebt ontwikkeld?

Volg de online masterclass: In 7 stappen je online cursus succesvol lanceren.

  • De masterclass kost € 0,-.
  • Je hoort de valkuilen en succesfactoren die ik ontdekte in 5 jaar lang online cursussen ontwikkelen.
  • Hoog tempo, veel waarde.

 

Gratis online masterclass:

In 7 stappen je online training lanceren

Ontdek hoe jij je online cursus succesvol lanceert binnen 90 dagen, wat je vooral niet moet doen én hoe je de cursus al verkoopt nog voordat je hem hebt ontwikkeld.

Hans van der Klok

GRATIS AANMELDEN