het onderwerp voor je online cursus

In 4 stappen het onderwerp voor je online cursus bepalen

Je denkt misschien: “Leuk hoor, een online cursus ontwikkelen zodat ik ook geld verdien als ik niet aan het werk ben. Maar waarover dan?!” Adem in, adem uit. Ik vertel je hieronder precies hoe je een onderwerp kiest waar jij blij van wordt, waar jouw doelgroep op zit te wachten én waar ze heel graag goed geld voor willen betalen.

Om het meest geschikte onderwerp voor je online cursus te vinden, zoek je het middelpunt tussen:

  1. Datgene waarin jij een expert bent;
  2. Het probleem of het verlangen van je doelgroep;
  3. Het verdienpotentieel;
  4. En datgene waar je blij van wordt.

 

1 - Waarin ben jij een expert?

Jij hebt specifieke kennis waar een ander graag van leert. Begin daarom met een lijst van onderwerpen waarin je uitblinkt. Maak je nog geen zorgen over of het onderwerp wel of niet geschikt is voor een online cursus. Het gaat er nu alleen om dat je in kaart brengt over welke onderwerpen jij veel kennis hebt.

Als je nog niet precies weet waarin jij een expert bent, dan helpen de volgende vragen:

  • Welke problemen kun jij eenvoudig voor anderen oplossen?
  • Voor welke werkzaamheden word je nu al betaald?
  • Waarvoor vragen klanten, familie, vrienden of kennissen jou vaak om hulp?
  • Welke online cursussen zijn al door anderen op de markt gebracht waar jij ook kennis over kunt delen op jouw eigen unieke manier?

Je hoeft geen vooraanstaande expert te zijn of een officiële opleiding te hebben gevolgd voordat je een online cursus kunt maken. Het enige dat nodig is, is dat je jouw doelgroep een paar stappen voor bent én hen stapsgewijs naar hun gewenste situatie brengt.

Zodra je een lijst hebt gemaakt van onderwerpen, daag ik je uit om het onderwerp nog specifieker te maken. Want hoe specifieker je onderwerp, hoe beter je cursus straks gaat verkopen.

Ben je bijvoorbeeld expert op het gebied van fotografie? Maak het onderwerp van je cursus dan specifieker door te kiezen voor portretfotografie. Of nog specifieker: portretfotografie met je telefoon. Je ziet dat het onderwerp dan veel duidelijker wordt.

Of stel: je bent tekstschrijver. Dan je wil je misschien een cursus maken over het schrijven van betere teksten. Maar wat voor teksten zijn jouw specialisme? Zijn het teksten voor reclamefolders, commercials, websites of e-mails? Maak het specifieker door bijvoorbeeld te kiezen voor zakelijke e-mails schrijven waardoor je eerder en beter antwoord krijgt van collega’s en klanten.

Hoe specifieker het onderwerp, hoe eenvoudiger het straks wordt om je cursus te verkopen.


2 - Wat is het probleem of verlangen van je doelgroep?

Als je geen eten in huis hebt en vandaag nog een volle koelkast wil, ga je naar de supermarkt. De supermarkt is op dat moment een must-have oplossing voor een urgent probleem. De bedoeling is dat jij met je cursus ook zo’n urgent probleem oplost.

Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van wat je doelgroep als een must-have oplossing beschouwt. Want alleen als het probleem of verlangen van je doelgroep urgent of pijnlijk genoeg is, gaan ze je cursus kopen. Jouw oplossing moet iets zijn dat hun leven makkelijker maakt of hen sneller brengt naar de door hen gewenste situatie.

Een voorbeeld:
Stel je bent een slechte slaper. Je komt makkelijk in slaap, maar je wordt vaak wakker ‘s nachts. Vervelend. Maar als je elke dag kunt uitslapen, is dat niet erg.

Urgent wordt het pas als je niet langer kunt uitslapen. Omdat je ineens een baan hebt waardoor je om 7:00 uur op moet. Dan moet je gewoon uitgerust zijn, anders kom je de dag niet door. Ineens is een vervelend probleem een urgent probleem geworden.

In welke situatie denk je dat iemand eerder contact opneemt met een slaapcoach?

Zo kom je achter dat grote probleem of verlangen van je doelgroep
De twee beste manieren die ik heb ontdekt om de uitdagingen en verlangens van mijn ideale klant te begrijpen, zijn door het hen rechtstreeks te vragen én door goed te luisteren. Bijvoorbeeld zo:

Werk je al in het onderwerp waar je een online cursus in gaat ontwikkelen?

  • Vraag het je beste klanten. In een vragenlijst of aan de telefoon. Vraag hen:
    • Hoe belangrijk is [de gewenste oplossing] voor je?
    • In hoeverre heeft het prioriteit voor je om dit te bereiken?
    • Tegen welke uitdagingen loop je aan?
    • Wat is de reden dat het je zelf nog niet is gelukt om dat doel te behalen? Wat houdt je tegen?
    • Wat heb je tot nu toe geprobeerd om daar te komen?
    • Waarom zou je niet gewoon blijven waar je nu bent?
    • Als iemand je kan helpen om [het probleem] op te lossen of [het doel] te bereiken, sta je daarvoor open?
    • Als [het probleem/verlangen] is opgelost, wat betekent dat voor je?

Heb je nog geen klanten hierin geholpen?

  • Zoek op Bol.com of Amazon naar boeken over het probleem dat je oplost. En bekijk de reviews. Dit zijn goudmijnen. Je leest hier namelijk exact hoe boek X het probleem van lezers oploste en wat het hen heeft gebracht.
  • Sommige onderwerpen zijn helemaal niet geschikt voor een boek. Bijvoorbeeld TikTok-marketing, gadgets, of andere zaken die nieuw zijn of te vaak veranderen om zwart-op-wit te worden vastgelegd. Daarvoor bekijk je het beste YouTube-video’s en dan vooral de reacties eronder.
  • Wat iets meer lef vereist, maar vaak heel goed werkt: zoek contact met een paar potentiële klanten om hen bovenstaande vragen voor te leggen. Dus niet om te verkopen, maar om van hen te leren. In de praktijk staan veel mensen hiervoor open, hoor ik van mijn cursisten die dit doen.

Al deze informatie gebruik je om te bepalen hoe urgent een onderwerp is, of hoe je je onderwerp urgenter kunt positioneren.


3 - Wat is het verdienpotentieel?

Om te ontdekken of je voldoende kunt verdienen met jouw onderwerp, adviseer ik je om te kijken wat er al op de markt is.

  • Welke producten of diensten koopt jouw doelgroep? Denk aan boeken, software, apps, cursussen, coachingstrajecten, etc.
  • Welke zijn het populairst?
  • Welke hebben de beste recensies?
  • Wat zijn de tarieven?

Op basis daarvan krijg je een eerste indruk van het verdienpotentieel van jouw onderwerp. Als je een onderwerp kiest, maar jeinhoudelijk met jouw cursus weinig vernieuwing biedt, dan zul je vermoedelijk moeite hebben om je cursus te verkopen. Vertel dus niet wat iedereen al vertelt. Doe het anders. Maak het vernieuwend.

Het kan ook zijn dat er nog niets over jouw onderwerp op de markt is, dat je een uniek idee hebt. In dat geval kun je minder goed het verdienpotentieel vaststellen. Uiteindelijk is de beste manier om te ontdekken of je doelgroep bereid is om te betalen voor je cursus, door het ze rechtstreeks te vragen.


4 - Wat maakt je enthousiast? Waar word je blij van?

Er gaat meestal veel tijd en energie zitten in het maken van een online cursus. Kies daarom een onderwerp dat je écht leuk vindt. Zo zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft om de cursus te ontwikkelen en de inzichten en kennis over dit onderwerp te delen.

Van welke onderwerpen die je hebt opgeschreven word je echt blij?Waar kan iemand je ’s nachts wakker voor maken?


Samenvatting: Kies jouw onderwerp

Om het meest geschikte onderwerp voor jouw cursus te vinden, zoek je het middelpunt tussen:

  1. Datgene waar jij een expert in bent - anders bied je geen waarde.
  2. Het probleem of het verlangen van je doelgroep - anders heeft je doelgroep er niks aan en kopen ze niet.
  3. Het verdienpotentieel - anders verdien je er geen euro mee.
  4. Datgene wat jou enthousiast maakt, waar je blij van wordt - anders kost het je alleen maar energie.

Is er één onderwerp dat er voor jou uitspringt, én waar je kwartet scoort met bovenstaande 4 stappen? Dan is dát jouw onderwerp.

Twijfel je tussen twee onderwerpen en kun je niet kiezen, ga dan voorlopig verder met twee onderwerpen. Verderop in het proces zul je vanzelf tot één onderwerp komen.

Succes!


PS: Wil jij leren hoe je jouw online cursus succesvol lanceert binnen 90 dagen, wat je vooral niet moet doen, én hoe je de cursus verkoopt nog voordat je hem hebt ontwikkeld?

Bekijk de online masterclass: In 7 stappen je online cursus succesvol lanceren.

  • Deze masterclass kost € 0,-.
  • Vul je gegevens in en krijg ‘m direct toegestuurd.
  • Klik op de link in je e-mail en je kunt meteen beginnen met kijken.

 

Gratis online masterclass:

In 7 stappen je online training lanceren

Ontdek hoe jij je online cursus succesvol lanceert binnen 90 dagen, wat je vooral niet moet doen én hoe je de cursus al verkoopt nog voordat je hem hebt ontwikkeld.

Hans van der Klok

BEKIJK MASTERCLASS